samkönade äktenskap och arrangerade äktenskap

Idag har det varit en bra dag. Förutom att jag har haft sjukt ont i magen hela dagen, börjar så smått gå över nu. Gick i skolan fram till 12.00 och då träffade jag Kristina så gick vi och åt lunch på ett mysigt kafé på skolan. På seminariumet pratade vi om genusperspektiv inom judendomen bl.a. Intressant.

Nu fram till tv-tittandet börjar ska jag läsa igenom en grejj till imorrn. Det är svenska kyrkans beslut om samkönade äktenskap, eller som det så fint heter "genensam samlevnadslag". Det jag redan vet är att man inte får/bör kalla det äktenskap. Det heter partnerskap, partnerskap för människor av samma kön.

Det är nästan så jag hoppas att det kommer vara människor imorgon som är emot detta. Vore kul om det kan bli lite diskussion. Jag själv är för det här, kärleken inför Gud eller bara riten i sig borde vara lika för alla. Kärlek är ju kärlek. Och man gifter sig ju, förhoppningsvis, av kärlek. Menmen, alla får ju tycka vad de vill, och jag hoppas nån tycker tvärtemot.

Påtal om att inte få gifta sig av kärlek. Igår på hederskursen föreläste Juno Blom från länsstyrelsen. Väldigt bra, men lite rörigt. Jäklar vad hon har varit med om saker, hon har verkligen sett lidande. Hon berättade om en flicka på 14 år som hade berättat för kuratorn (kanske till Juno själv, inte relevant) att hon skulle bli bortgift. Innan man han göra någonting åt det här, innan man hann reagera hade de (familjen) redan åkt ner till föräldrarnas hemland med flickan (vill inte hänga ut nått specifikt land). Så nu smsade den här flickan i ren panik och sa att hon befann sig där och att hon skulle giftas bort med en 60 årig man eller ja, gubbe! Om detta nu hinner ske är ju denna stackars flickas liv förstört för alltid. I grund och botten gör ju familjen det här för att dom anser att det är rätt. Men fan, det är ju så vidrigt. Vi (jag) i västvärlden kan inte i min vildaste fantasi förstå det positiva i det där. Det är bara vidrigt. Barnmisshandel skulle jag klassa det som..



Oj det blev lite långt. Den som har läst hit ner.. duktigt!

Nä måste läsa vidare nu..
/Tina

Kommentarer
Postat av: A s t i i i

hihihi


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback