var går gränsen mellan tro och tradition?

Pluggandet i fredags gick bra, satt och läste fram till 23.30.. nördigt, jag vet.

I gårkväll såg jag reprisen av existen som handlade om införandet av en svensk imamutbildning. Lars Lejonborg var med i programmet och han var mycket positiv till en utbildning, vilket jag med är. Nu till min poäng.. Lejonborg kopplade samman islam med kvinnlig könsstympning. Gissa om jag blev irriterad. Detta har ingenting med islam att göra. Det handlar om traditioner och seder. Somalia har en siffra på 100% som blir stympade och de är muslimer, men det har inget med islam att göra. Däremot tycker de säkert att det handlar om deras tro, och för dem är det ju så, men islam i sig är inte för det. Det kan bli invecklat om man ska se till allt. Hursom.. jag blev förvånade att en minister kunde uttala sig så i tv.

Idag var vi och tränade. Blev helt slut. Det är så skönt när kroppen värker efteråt. Hihi. Just nu sitter jag och läser ett arbete som vi ska opponera på. Jag har gjort roligare saker i mitt liv än detta kan jag lova.

Imorgon ska jag hem till Kristina på en fika. Ska bli kul! Hoppas bara inte att jag kommer vara så trött, kommer ju vara i skolan hela dagen innan jag ska träffa henne.


Åh vad jag saknar Alexander. Ju längre tid vi är ifrån varandra desto säkrare blir jag på att han är den rätte.

/Tina

Kommentarer
Postat av: Moster M

ja du, jag är ju inte alls insatt i religion på det sätt som du är, men jag tittade på programmet "I ditt ansikte" med "stå-upparen" Magnus Betnér. DET var hysteriskt roligt!! Han "stå-uppade" i en kyrka. (om du inte sett programmet.)Och hade en hel del underbara kommentarer om kristendomen och Jesus... Har du inte sett programmet, GÖR det!!!!! Hysteriskt roligt!!!

2008-09-22 @ 21:29:36
Postat av: Tina

Moster M: Ja jag har hört talas om det.. ska försöka titta på det! Kan tänka mig att det är skitroligt! Hahah!!!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback