Tina tipsar

Torey Hayden är min absoluta favoritförfattare och hon skriver böcker om sin erfarenheter som barnpsykolog/lärare. Böckerna är både roliga och hemska. Ibland skrattar man och ibland gråter man. Ofta handlar det om barn som är har typ adhd, autism eller aspergers, men också barn som blivit misshandlade eller sexuelt utnyttjade. I flera böcker jobbar Torey som lärare och har då hand om särskolan. Hon skriver på ett vackert sätt hur hon nrämar sig dessa barn och hjälper dem att lyckas i skolan.

Jag har precis beställt den enda boken som jag inte hade, "andras ungar". Annars har jag restrerande nio. Jag har dock inte läst alla, är nog två där som jag inte har läst. Andras ungar kostade bara 26kr på lycknis, superbilligt!




Burpojken - Solrosskogen - Bara barnet - Rävungen - Andras ungar
Spökflickan - Tigerungen - Den mekaniska katten - Vackra barn - Skymningsbarn


Spökflickan kan jag verkligen rekomendera, den är sjukt bra!

" Som ny lärare i en liten stad i mellanvästern möter Torey åttaåriga Jadie. Ett barn som är så svårt skadat av händelser i sitt liv att hon tror att hon är ett spöke. En ömtålig och skör relation växer fram mellan dem men ju mer Torey anstränger sig för att avslöja hemligheterna bakom Jadies smärta desto mer skrämmande blir Jadies berättelse. Det hon berättar för Torey oavsett om det är svårtolkat eller chockerande klart resulterar i en serie ledtrådar i en verklighetsbaserad kriminalroman präglad av skräck och fantasi. Ju mer Torey får reda på desto mer invecklad blir gåtan om Jadies liv utanför skolan. Barnets intresse för egendomliga symboler och perversa sexuella handlingar, tycks tyda på en tolkning som till och med Torey är motvillig att erkänna. Är det möjligt att Jadie är ett offer för rituella övergrepp? Eller avskyvärda sexuella övergrepp? Eller är det ett allvarligt stört barns förvrängda fantasier? "


Om ni inte har nått att göra tycker jag ni ska läsa Torey Haydens böcker. Jag kan säga att det är inte för hemska, de går att läsa. Det finns 1 bok som jag inte har klarat att läsa ut än (ej skriven av Hayden!!). Den heter "när blodsbanden brister". Den var så hemsk och obehaglig. Den handlar om en pojke, typ 2-3 år, som blir sexuellt utnyttjad av sin pappa.. Den bygger på en verklig historia som hänt i Sverige.. behöver jag säga mer?? Men nån gång ska jag läsa ut den. Jag får väl ha en hink brevid sängen ifall jag måste kräkas.

Menmen, Hayden skriver allafall fantastiska böcker! =)


Nu ska jag se tv !
/Tina

Kommentarer
Postat av: ddm

ilginç..

2009-02-12 @ 13:42:01
Postat av: Tina

Eh, what?

Postat av: ddm

İNTRESSANT =))from turkey...

2009-02-12 @ 16:08:55
Postat av: Tina

ok, merhaba ;)

2009-02-12 @ 20:39:16
URL: http://tiinnaa.blogg.se/
Postat av: deniz..ddm

merhaba =))) turkce biliyormusun ???

2009-02-13 @ 13:24:43
Postat av: Tina

I don't understand turkish, sorry.. Merhaba is the only word i know..

2009-02-13 @ 18:45:14
URL: http://tiinnaa.blogg.se/
Postat av: deniz..ddm

no problem l have some very least i know.different goal to give kültiri .

2009-02-14 @ 11:45:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback