unga mödrar

Brukar ni se på det danska programmet Unga Mödrar? Jag har börjat följa det nu har har väl sett sisodär 5-10 avsnitt. Jag tycker det är intressant att se hur de klarar sig, dessa unga mammor. Vissa är 15 år medan andra är 20. Jag har absolut ingenting emot unga mammor, det är deras val och jag tror de flesta klarar av det hur bra som helst. Men det finns däremot någonting som jag har lagt märke till när jag har tittat som gör mig upprörd. Nästan ALLA mammorna röker och det är knappt någon av dem som är tillsammans med pappan. Det sistnämnda kan jag förstå, kärleken är svår som den är när man är ung, och kommer det då ett barn in i bilden (som pappan kanske inte hade tänkt sig) så är det klart att det kan ta slut. Men det jag däremot inte kan förstå hur de kan röka när de har små barn! Hos den 15 åriga tjejen satt hennes mamma och tvillingsyster och rökte inne, precis brevid henne. Förstå hur mycket rök hon andas in, och hur kan mamman tillåta sin andra 15 åriga dotter att röka? Åå jag blir så upprörd över sånt där. Jag vet inte, det kanske har med den danska kulturen att göra eller så är det bara "skitfolk" som ställer upp i såna serier (ursäkta uttrycket). De flesta, absolut inte alla, i serien känns lite WT, men det kanske bara känns så för att jag jämför med Sverige. Här är det inte lika vanligt att röka och många svenskar ser det som något fult. Eller? Menmen, hoppas ni förstår vad jag menar.

Summan av kardemumman: Det ser illa ut med småbarnsföräldrar som röker!

Kommentarer
Postat av: Moster M

Jag tror att det har lite med den Danska kulturen att göra, men det ser såååå illa ut!

Men du, med risk att få alla rökare efter mig, rökare visar INTE hänsyn till icke-rökare över huvud taget... Hur mysigt är det att tex gå in genom entrén till Maxi-huset där det alltid står någon o röker PRECIIIIS där man ska gå in! Man VAAAR nyduschad o luktade gott, men när man passerat genom ett moln av cigarett-rök så luktar man ju inte direkt "hallon-tårta". Men tänk, ändå är det rökarna man "diskriminerar" när de inte längre får förpesta för alla andra, genom att röka inne på tex restauranger.. Stackars dom, NOOOOT!!

/ha en bra dag!

2009-11-03 @ 17:18:24
Postat av: Anna

I dammark så röker många, många fler än i sverige- vi tenderar ju till att snusa istället, vilket jag tycker är lite bättre för då skadar man bara sig själv och inte de i sin omgivning t.ex. sitt barn. Men det kan nog bero på det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback