när jämlikheten går för långt

Jag läste en jättebra krönika i NT imorse. Det var en kille som skrev om all hysteri om att göra allt jämlikt.

En Fru Gårman vill man införa för att jämställa vägskyltarna (what?) och för att inte tala om "den manliga Lucian". Jag blir tokig när jag hör att det skulle vara diskriminering att neka killar att bli Lucia. Ska inte kvinnor gestaltas av kvinnor? Eller har jag missat något? Vår strävan efter ett jämlikt land har nu gått för långt. Vad är det för dumheter, en manig Lucia? Hade jag varit rektor hade jag med sagt ifrån, aldrig någonsin att en kille skulle få vara Lucia på min skola. Aldrig! Likaså ska inte tjejer vara Staffanstalledräng. Lika självklart.

Sen är jag en av dem som tycker att Lucian ska vara långhårig, korthåriga borde inte få vara med. Men DET skulle jag kunna hålla med om är diskriminering. Jag diskriminerar de korthåriga. Men att killarna som inte får bli Lucia skulle bli diskriminerade är rent skitsnack. Killar/män har ingenting med Lucia att göra.

/Tina

Kommentarer
Postat av: Nathalie

Hej Hej Tina!

Jag håller till fullo med dig. Jag tror jag skrev lite otydligt, jag tycker detta är fel på grund av att personen ifråga skällt ut mig och beklagat sig över att jag ger personen för lite tid när jag själv haft pojkvän. Det är därför jag har så lite förståelse för henne idag. Du kanske förstår lite bättre nu? I alla fall varför jag reagerar?



KRAM KRAM


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback