Hur påverkar religion oss människor, egentligen?

Nu känns allt med skolan bra. Igår mailade jag och sa ifrån om kursen Att prata med barn. Det känns så skönt att jag tog det beslutet. Nu kan jag ägna all min tid åt de andra två, som förövrigt verkar väldigt intressanta.

Jag tror att religionssociologin kommer bli min favorit. Det är precis det ämnet som jag tycker är intressant med religioner. Hur det påverkar oss, varför det påverkar oss, vad är religion, vilken betydelse har den för männikor, skiljer det sig i olika delar av världen, är religionen bra eller dålig för oss eller både och, måste religonen ha en gud osv.

Visst är det spännande? Jag vet att många som läser min blogg skiter fullständigt i religioner, men ändå, kan ni inte se det spännande i det? Jag ser inte mig själv som religiös och jag tror inte på Gud, däremot är jag påverkad av religioner. Jag tror även att de som kallar sig ateister blir påverkade, jag menar, de har ju en hel del att säga om det allafall. Tex att bibeln är skitsnack, Jesus har aldrig funnits, Abraham ljög, hur fan kan man tro på sånt, Mohammed var en vanlig människa som hittade på att han fick kontakt med Gud, osv. Ni känner igen det. Men om eftersom alla har så mycket åsikter så har det ju alltså påverkat dem. Eller hur?

Hursom. Jag hoppas att jag kommer lära mig massor inom det här området.


Ikväll är det fest och utgång. Jag kanske bara är med på förfesten. Jag ska på bröllop imorgon och jag vill gärna vara utvilad och pigg tills dess. Jag får se hur jag gör. Ska blir kul att träffa Emelie och Lina allafall =)

Nu ska jag se Paradise Hotel som jag spelade in igår. Jag är beroende.
/Tina

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback